Weganin wśród mięsożerców: Nasze wskazówki

Przejście „na wegańską stronę mocy“ stało się w ostatnim czasie łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej, między innymi dzięki wielu pysznym przepisom, które możemy znaleźć zarówno w ciekawych książkach kucharskich, jak również Internecie. Dużym ułatwieniem jest również różnorodność produktów roślinnych, które można kupić w sklepach, również tych małych, “osiedlowych”. Jednak dla wielu osób największą przeszkodą nie jest sama zmiana diety. Duża część bardziej obawia się tego, jak poradzić sobie z komentarzami i zachowaniem przyjaciół, członków rodzin oraz znajomych, którzy mogą nie rozumieć naszej decyzji o przejściu na weganizm. Specjalnie dla Was zebraliśmy kilka przydatnych wskazówek, które ułatwią poradzenie sobie z nieprzyjemnymi sytuacjami, które prędzej czy później mogą mieć miejsce.

Informowanie innych o zmianie diety

Przejście na dietę wegańską wymaga dużego zaangażowania, również pod względem badawczo-doświadczalnym. Wiele osób przed zmianą diety zapoznaje się za korzystnymi argumentami związanymi ze stosowaniem diety wegańskiej, pogłębia wiedzę na temat składników odżywczych, a dodatkowo odkrywa, jak pyszne i różnorodne mogą być dania roślinne. Są to bardzo ważne informacje, których prawdopodobnie Twoi przyjaciele, znajomi czy członkowie rodziny nie posiadają w momencie, gdy informuje się ich o zmianie diety. Często mają również mocno zakorzenione uprzedzenia lub nawet mogą nie mieć większego pojęcia, co tak naprawdę znaczy „wegański”. Nie oczekujmy więc, że inni ludzie od razu zrozumieją naszą decyzję. Dajmy im na to czas.

Nie zniechęcajmy się i wyjaśnijmy swoim rozmówcom nasze osobiste motywy i przyczyny zmiany stylu życia. Szczególnie pomocne w tym jest przedstawienie naszych poglądów w sposób ukazujący nasz osobisty punkt widzenia. Dzięki temu dasz swojemu rozmówcy możliwość zrozumienia naszego rozumowania bez narzucania mu go. Jeśli osoba, z którą rozmawiasz, wykazuje zainteresowanie,  można przejść do bardziej szczegółowego omówienia tego tematu. Jeśli jednak spotkasz się z bezpośrednim odrzuceniem, lepiej będzie wstrzymać się na jakiś czas. Być może będzie możliwość powrotu do rozmowy w późniejszym czasie.

To, o czym powinniśmy pamiętać to to, aby nie sprawiać wrażenia osoby osądzającej innych z uwagi na fakt, iż nie jedzą wegańsko. Jeśli oczekujesz zrozumienia od innych ludzi, powinieneś również okazać akceptację i wyrozumiałość dla ich odmiennych poglądów. Najlepsze będzie zrozumienie, że inni  nie muszą się do ciebie dostosowywać, w ich kwestii nic tak naprawdę się nie zmienia, ponieważ jest to Twoja osobista decyzja.

Wielu z nas zastanawia się, jaki jest najlepszy moment, aby powiedzieć swoim bliskim o zmianie diety? Najlepiej nie robić tego podczas jedzenia lub przygotowywania przez nich niewegańskiego posiłku. Większość ludzi czuje się w takiej sytuacji w pewien sposób krytykowana i odczuwa potrzebę uzasadniania stosowności swojej diety. To bardzo nieodpowiedni punkt wyjścia do swobodnej rozmowy.

Radzenie sobie z krytyką, ośmieszaniem i niezrozumieniem

Twoje najbliższe środowisko może reagować na Twoją decyzję w bardzo różny sposób. To całkowicie normalne, że oprócz pozytywnych reakcji pojawiają się również krytyczne opinie lub nawet żarty.

Żarty i kpiny

Najważniejsze to zachować spokój. Niektórzy ludzie po prostu czują satysfakcję z komentowania zachowania innych ludzi i lubią z tego żartować. Choć może być to czasami irytujące, nie powinien to być powód do złości. Często ludzie zachowujący się w ten sposób po prostu nie wiedzą, co jeszcze powinni wnieść do danego tematu, stąd takie zachowanie. Zachęcamy do „odbicia piłeczki” np. poprzez przytoczenie żartu na swój temat (odnoszącego się do swojego sposobu żywienia) – i być może potem wyjaśnienie, dlaczego ten żart nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

Krytyka, uprzedzenia i brak zrozumienia

W przypadku krytyki i uprzedzeń wobec diety wegańskiej ważne jest, aby być dobrze poinformowanym i mieć pod ręką solidne argumenty. Lista często zgłaszanych „argumentów” przeciwko diecie wegańskiej jest dość mocno zakorzeniona w ludzkich umysłach, jednak zabawne i ciekawe filmy wideo z odpowiednimi kontrargumentami, które można łatwo znaleźć w Internecie, mogą w prosty sposób pokazać inny punkt widzenia na temat diety wegańskiej. Na naszej stronie internetowej można również znaleźć informacje na temat pytania „Czy żywienie wegańskie jest zdrowe?” i zdobyć wiedzę na temat najważniejszych składników odżywczych. 

Należy również pamiętać, że osoba, która mówi Ci, że wegańskie jedzenie jest niezdrowe, może po prostu szczerze martwić się o Twoje dobre samopoczucie i zdrowie. Nie należy z góry odrzucać tych uwag, tylko podziękować za troskę, a następnie zaznaczyć, że dokładnie zbadało się tę kwestię i zapewnić rozmówcę, że jego obawy są nieuzasadnione.

Jeśli rozmowa zamienia się w nieprzyjemną dyskusję, najlepiej będzie po przyjacielsku odpowiedzieć „chyba nie dogadamy się w tej kwestii” i skierować rozmowę w innym kierunku. W przypadku obraźliwych lub nieuzasadnionych komentarzy, przydatne może być zignorowanie takich stwierdzeń lub zakończenie rozmowy konkretnym „nie chcę już więcej rozmawiać na ten temat”. Musimy zdać sobie sprawę z tego, że do niektórych ludzi nie można dotrzeć, nawet z dobrymi argumentami, gdyż ich jedyną motywacją jest sprowokowanie drugiej osoby.  Zachęcamy, aby oszczędzać nerwy i energię na owocne rozmowy z innymi ludźmi. 

Weganin a rodzina

Ludzie lubią rutynę wyrażającą się w stałych nawykach czy tradycji. Nic więc dziwnego, że informacja o tym, że jeden członek rodziny „nagle” decyduje się zrezygnować z jedzenia mięsa, mleka, jaj i innych produktów pochodzenia zwierzęcego, może czasami wywołać niepokój wśród najbliższych. Na szczęście większość ludzi szybko przyzwyczaja się do nowych okoliczności. Najlepiej więc będzie dać swojej rodzinie czas i pokazać jej, że czujesz się dobrze i czerpiesz satysfakcję z bycia na wegańskiej diecie. Wtedy jeszcze łatwiej będzie im zaakceptować (a może nawet naśladować) Twoje nowe nawyki żywieniowe.

Planując wspólne posiłki można zauważyć, jak wiele dań jest zaskakująco łatwych do „zweganizowania”. Może uda Ci się zainspirować swoją rodzinę przygotowanymi potrawami roślinnymi, tak, aby chociaż od czasu do czasu próbowała wegańskich dań? Myślisz, że nie ma na to szans? W takim razie polecamy wspólne wybranie kilku potraw, które można równolegle przygotować w łatwy sposób w wersji wegańskiej i tradycyjnej. Na przykład, jeśli Twoja rodzina chce zjeść spaghetti bolognese, przygotuj sojowe bolognese na oddzielnej patelni, makaron natomiast możecie ugotować dla was wszystkich razem.

 Ty i Twoja rodzina powinniście być świadomi, że chodzi tu „tylko” o nawyki żywieniowe. Czy to naprawdę tak wiele? Na pewno jest sporo innych kwestii, które są ważniejsze dla Twojej rodziny, niż wspólne jedzenie tego samego jedzenia.

 Zaproszenie na kolację

Kiedyś prawdopodobnie przyjdzie ten moment: zaproszenie na kolację do domu przyjaciela lub znajomego. Wielu nowych wegan mocno stresuje się tą sytuacją, ale zapewniamy: nie ma czym. Jeśli poinformujesz gospodarzy kolacji z odpowiednim wyprzedzeniem o swojej diecie, prawdopodobnie nic nie stanie na przeszkodzie, aby wspólnie zjeść smaczny posiłek.

Aby odciążyć osobę przygotowującą posiłki, najlepiej jest zaoferować, że samemu przyniesie się coś wegańskiego na spotkanie. Wielu ludzi jest otwartych na nowe doświadczenia, dlatego też może zdarzyć się, że gospodarz poprosi Cię o wskazówki lub przepisy, ponieważ sam zechce przygotować coś wegańskiego dla Ciebie. Najważniejsze jest to, aby nie czekać z tym do ostatniej chwili i wcześniej poinformować gospodarzy o swojej diecie. Jest to dużo bardziej eleganckie, niż po prostu nie jedzenie niczego na spotkaniu – wówczas gospodarz może poczuć się urażony.

Kolejnym wyzwaniem są uroczystości rodzinne lub spotkania na kawę i ciasto. Nasza rada, jeśli chcesz uniknąć niepotrzebnych dyskusji: przynieś swoje własne pyszne ciasto i zjedz je oraz poczęstuj innych, a zapewne nawet nikt nie zauważy, że jest ono wegańskie. Jeśli chodzi o przygotowywanie posiłków na większe uroczystości, takie jak Boże Narodzenie, można również zaoferować pomoc przy przyrządzaniu dań wraz z rodziną czy gospodarzami. W ten sposób możesz pomóc w ogólnych przygotowaniach i jednocześnie przygotować dla siebie wegańskie danie.

Pamiętaj: bądź konsekwentny i nie rób żadnych wyjątków przy okazjach, takich jak:  uroczystości, spotkania koleżeńskie czy święta („No dobrze, tym razem wezmę kawałek mięsa/kawałek ciasta śmietankowego”). To tylko w znacznym stopniu utrudni powiedzenie „nie” przy następnych okazjach. 

Formalne wyjścia

Początkowo dość trudne mogą wydawać się nasze relacje z osobami, których nie znamy tak dobrze jak naszych przyjaciół czy rodziny, np. nasi współpracownicy czy ludzie, z którymi musimy odbywać biznesowe spotkania. Nie pozwól jednak, aby te sytuacje powodowały u Ciebie niepotrzebny stres. Zachęcamy do traktowania diety wegańskiej jako czegoś normalnego, co nie wymaga ogromnych poświęceń i wyrzeczeń.

Jeśli kilka dni wcześniej dowiesz się, do której restauracji zamierzacie pójść, np. na biznesową kolację, najlepiej będzie, jeśli wcześniej zapoznasz się z menu online lub zadzwonisz bezpośrednio do lokalu, aby dopytać o opcje wegańskie. Jeśli odwiedzacie restaurację spontanicznie, często zdarza się, że w menu występują już opcje wegańskich dań lub są takie dania, które można łatwo „zweganizować”, pomijając na przykład ser. Warto również podpytać kelnera. W większości restauracji nie ma żadnego problemu z dostosowaniem przepisów lub przygotowaniem potrawy roślinnej specjalnie dla Ciebie. Wręcz przeciwnie: wielu kucharzy jest zadowolonych z tej różnorodności. Więcej wskazówek na ten temat znajdziesz w naszym artykule „Wegańskie jedzenie poza domem„.

 Motywowanie innych do działania

Jeśli zmieniliśmy swoją dietę na wegańską, znamy korzyści płynące z tej diety dla naszego zdrowia, dla zwierząt i dla planety. Zapewne chcielibyśmy również jak najszybciej otworzyć oczy wszystkich bliskich nam osób i zabrać ich w tę wegańską podróż. Niestety musimy Cię rozczarować – jest to błędne podejście.

 Jeśli chcesz, aby inni ludzie dowiedzieli się o Twojej zmianie diety, zalecamy poskromić nieco swój misyjny zapał. Wiemy, że może to być trudne, ale zamiast ciągle rzucać w siebie prowokacyjnymi argumentami, lepiej poczekać, aż to ta druga strona przyjdzie do ciebie z pytaniami. Najlepszą drogą do sukcesu jest po prostu dawać dobry przykład, np. zapraszając co jakiś czas na wegański posiłek. Musisz pamiętać, o tym, że ludzie chcą decydować o czymś z własnej woli, a jeśli mają wrażenie nacisków lub uporczywego przekonywania, często automatycznie zachowują dystans, nawet jeśli tak naprawdę nie są przeciwni.

Jeśli ktoś z krewnych powie Ci, że chciałby spróbować diety wegańskiej przez miesiąc lub jeśli kolega zapyta Cię o alternatywę dla kiełbasy – okaż uznanie i zainteresowanie – to bardzo ważne! To, co może wydawać się dla ciebie małym kroczkiem, jest często dużymi krokiem dla innych. Uznanie zawsze zachęca do dalszych działań.

 Znajdź podobnie myślących ludzi

Nowe wyzwania są o wiele łatwiejsze do opanowania, jeśli wymienia się pomysłami i doświadczeniami z ludźmi o podobnych poglądach. Również bardzo ważne jest to, aby nawiązywać kontakty z innymi osobami, aby nie czuć się osamotnionym i w momentach kryzysowych czuć wsparcie. Największe możliwości dołączenia do społeczności wegańskiej daje z pewnością Internet. Warto poszukać internetowych forów i grup wegańskich, których jest już naprawdę bardzo dużo. Możesz tam np. pochwalić się swoim wegańskim daniem, czy zadać nurtujące Cię pytania, jak również wymienić się swoimi doświadczeniami z innymi „wegusami”.

 


© Photo Rawpixel.com – Shutterstock

Dołącz już teraz

Zapisz się

Dołącz już teraz

Adres

Fundacja Alberta Schweitzera
ul. Królowej Aldony 11 m. 4
03-928 Warszawa